Motivation for choosing a career in the construction industry
https://doi.org/10.22227/2305-5502.2021.2.6
Abstract
Introduction.
The choice of the future profession, that determines the field of occupation, stages of continuous education, and routes to self-fulfillment, is a most important decision made in the course of a human life. The problem of choosing a career is not new, and it remains relevant at the present time. The purpose of the study is to identify the principal motives underlying career-related decisions, that make students choose the master programmes offered by NRU MGSU.
Materials and methods.
The methods, used by the co-authors, include interviews, didactic testing and observation of the process of its implementation by the students. The analysis and generalization of the empirical data, obtained in the course of didactic testing, have allowed to determine the principal motives underlying the choice of advanced master programmes provided by NRU MGSU.
Results.
Principal motives underlying the choice of master programmes, offered by NRU MGSU, include the prestige and popularity of professions in the construction industry; competitive compensation packages and career opportunities; satisfaction of educational needs, self-improvement and self-fulfillment; interest in computer systems and IT technologies; dynasties in the construction industry; willingness to serve the society and see the work results.
Conclusions.
Material and status-related motives have determined the choice of the master programmes delivered by NRU MGSU. This fact is explained by the development of research and practice, the upgrade of currently offered specialties and emergence of new ones, ensuring the advancement of the construction industry and allowing people to maintain their sufficiently high socio-economic status. The second important factor encompasses the motives that deal with the personality and his/her creativity and the motives that are associated with the satisfaction of educational needs, self-improvement and self-fulfillment. This factor substantiates the need to make schoolchildren think about their future profession as a self-fulfillment opportunity within the framework of vocational guidance procedures, and to encourage the manifestation of the need for continuous education, personal and professional development. A comprehensive analysis of motives can serve as the basis for improving the system of vocational guidance designated for schoolchildren and popularization of careers in the construction industry.
About the Authors
Elena V. BerezhnovaRussian Federation
Anastasia I. Magina
Russian Federation
References
1. Подгорнова Н.А., Егорова И.Н. Анализ факторов, влияющих на профессиональное самоопределение школьников // Вестник современных исследований. 2018. № 5.1 (20). С. 349-355.
2. Балева М.В., Степанова Ю.Е. Анализ содержательных, смыслообразующих и побудительных аспектов выбора профессии в старшем школьном возрасте // Развитие человека в современном мире. 2019. № 1. С. 52-63.
3. Дубина Е.В. Психолого-педагогическое сопровождение преодоления трудностей профессионального выбора старшеклассников // Наука и реальность. 2020. № 4. С. 113-115.
4. Васенина И.В., Липатова М.Е., Сушко В.А. Профессиональные и образовательные стратегии современных абитуриентов // Вестник Московского университета. Серия 18. Социология и политология. 2019. Т. 25. № 4. С. 102-123. DOI: 10.24290/1029-3736-2019-25-4-102-123
5. Красноруцкая Н.Г., Ботова С.Н., Мутырова А.С., Артаева Г.В. Эффективная профессиональная ориентация: новые реалии и современные подходы // Мир университетской науки: культура, образование. 2019. № 7. С. 84-93.
6. Подгорнова Н.А. Мотивация старшеклассников при выборе будущей профессии // Тенденции развития науки и образования. 2020. № 59-3. С. 37-41. DOI: 10.18411/lj-03-2020-46
7. Савинова Т.В., Мотина А.В. Развитие профессионального самоопределения старшеклассников во внеурочной деятельности // Мир науки. Педагогика и психология. 2020. Т. 8. № 4. С. 56.
8. Подольская И.А., Фадеева К.А. Развитие мотивации к профессиональному самоопределению у старшеклассников // Вестник Калужского университета. Серия 1. Психологические науки. Педагогические науки. 2019. Т. 2. № 2. С. 57-68.
9. Шафранов-Куцев Г.Ф., Ефимова Г.З., Семенов М.Ю. Профориентационные практики в условиях глобализации: социологический анализ // Образование и наука. 2018. Т. 20. № 8. С. 46-65. DOI: 10.17853/1994-5639-2018-8-46-65
10. Быстрова Н.В., Казначеева С.Н., Казначеева Д.А. Повышение эффективности профориентационной работы среди обучающихся в системе профилизации школы // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 65-4. С. 81-84.
11. Гайфуллина Н.Г., Самойлова Г.К. Профессиональное самоопределение старшеклассников в условиях профильной и непрофильной школы // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 64-4. С. 298-301.
12. Лызь Н.А., Лабынцева И.С. Мотивы выбора образовательно-профессиональной траектории и ожидания первокурсников от обучения в вузе // Проблемы современного образования. 2020. № 5. С. 96-105. DOI: 10.31862/2218-8711-2020-5-96-105
13. Цыганкова И.В., Потуданская В.Ф., Цзывэй Я. Факторы мотивации молодежи при выборе профессии // Экономика труда. 2019. Т. 6. № 4. С 1545-1554. DOI: 10.18334/et.6.4.41349
14. Пузиков В.Г., Тимофеев А.Ф. Ценностные ориентации, мотивы поведения студентов и жизненные реалии выбора профессии // Вестник Сибирского института бизнеса и информационных технологий. 2014. № 2 (10). С. 94-98.
15. Сорокина Н.Д. Социальные перемены и престиж профессии инженера в современном российском обществе // Научный результат. Социология и управление. 2019. Т. 5. № 3. С. 63-77. DOI: 10.18413/2408-9338-2019-5-3-0-5
16. Игнатьев В.П., Цой Т.В., Чахов Д.К. Влияние мотивов поступления в вуз на результаты обучения // Современные проблемы науки и образования. 2020. № 6. С. 54. DOI: 10.17513/spno.30335
17. Мелетичев В.В., Харитонова Е.В. Профессиональные склонности и мотивация обучающихся как условие успешности выбора и освоения профессии // Педагогика. 2020. № 1. С. 87-93.
18. Ушакова Я.В., Морзавченкова Е.В. Мотивация выбора направления подготовки и отношение студентов к учебному процессу // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки. 2019. № 1 (53). С. 94-101.
19. Leigh J., Darvill A. Promoting Transition Resilience through Personal Development Planning: An Evaluation of the Perspectives of Preparation for Transition of Final-Year Undergraduate Nursing Students // International Journal of Practice-based Learning in Health and Social Care. 2019. Vol. 7. Issue 1. Pp. 47-63. DOI: 10.18552/ijpblhsc.v7i1.513
20. Yale A.T. The personal tutor - student relationship: student expectations and experiences of personal tutoring in higher education // Journal of Further and Higher Education. 2019. Vol. 43. Issue 4. Pp. 533-544. DOI: 10.1080/0309877X.2017.1377164
21. Wong B., Chiu Y.-Li T. Let me entertain you: the ambivalent role of university lecturers as educators and performers // Educational Review. 2019. Vol. 71. Issue 2. Pp. 218-233. DOI: 10.1080/00131911. 2017.1363718
22. Floyd A. Investigating the PDR process in a UK university: continuing professional development or performativity? // Professional Development in Education. 2019. Pp. 1-15. DOI: 10.1080/19415257. 2019.1696874
23. Лубягина А.Ф., Гурская С.П., Мельникова Н.Н. Параметры профессионального выбора и удовлетворенность молодых специалистов карьерой и трудом // Психология. Психофизиология. 2020. Т. 13. № 4. С. 5-12. DOI: 10.14529/jpps200401
24. Гильманов А.З. Студент и вуз: мотивы выбора будущей профессии // Научные труды Центра перспективных экономических исследований. 2013. № 6. С. 323-330.
Review
For citations:
Berezhnova E.V., Magina A.I. Motivation for choosing a career in the construction industry. Construction: Science and Education. 2021;11(2):78-87. (In Russ.) https://doi.org/10.22227/2305-5502.2021.2.6