Preview

Construction: Science and Education

Advanced search

Transformation of higher education in civil engineering and quality of training of graduates

https://doi.org/10.22227/2305-5502.2020.2.7

Abstract

Introduction.

Currently, there are numerous discussions concerning a relevant issue - the impact of transformations of the higher education system on the quality of graduates of technical universities. It is important to analyze the advantages and disadvantages of modern higher education in construction in comparison with one of the Soviet period and to define the direction it should be developed in the future. The present article analyzes the changes that higher education in construction has undergone since 1955 to the present time.

Materials and methods.

The data used in the analysis include regulatory documents which regulated the implementation of educational activities in different years: orders, classifiers, model curricula and state educational standards. The requirements to the structure and results of the study of educational programs in the field of construction were analyzed.

Results.

The analysis showed that over the past decades, higher education in construction has undergone significant changes. Fundamental transformations took place at the turn of the millennium when changing from a disciplinary to a competence model of education, as well as from direct government management of the education system to the normative legal regulation of educational activities. If in Soviet times, training was delivered under model curricula of construction specialties, now training is mainly performed according to Bachelor’s and Master’s degree programs, the content of which educational institutions determine independently on the basis of educational standards.

Conclusions.

The performed analysis identified the deficiencies in the modern system of higher education. The imperfection of the regulatory framework, the deficiencies of the competence approach make it impossible to ensure quality training of specialists in the construction industry. This involves improvement of higher education system, including in the field of construction. It is necessary to establish more detailed requirements to the study results and the content of educational programs. It requires among educational standards, exemplary basic educational programs.

About the Author

Mikhail P. Sainov
Moscow State University of Civil Engineering (National Research University) (MGSU)
Russian Federation


References

1. Hao W.X., Yuan J., Xu X. Establishment of the Practical Education System for Civil Engineering Majors in Local Colleges and Universities under the Emerging Engineering Background // Educational Sciences: Theory & Practice. 2018. Vol. 18. Issue 6. Pp. 2641-2651. DOI: 10.12738/estp.2018.6.164

2. Sinnott D., Thomas K. Integrating Sustainability into Civil Engineering Education: Curriculum Development & Implementation // 4th International Symposium for Engineering Education. The University of Sheffield, 2012.

3. Dai K., Ren X., Lu W., Liang C. Introducing Case Studies in the Civil Engineering Curriculum of Tongji University, China // Forensic Engineering 2012. 2012. DOI: 10.1061/9780784412640.050

4. Subramanian R., Thanikachalam T., Najafi F.T. Civil Engineering Education at the University of Florida and the Anna University, India // ASEE Annual Conference and Exposition, Conference Proceedings. 2012.

5. Lei Z., Najafi F.T. Civil Engineering Education at the Tongji University, China, and at the University of Florida // ASEE Annual Conference and Exposition, Conference Proceedings. 2012.

6. Кривцова Н.Л. Подготовка инженеров в строительных университетах США и России // Современные проблемы науки и образования. 2016. № 6. С. 293. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=25465

7. Coyle E. Engineering Education in the US and the EU. Chapter 5 in Engineering in Context. Academica, 2009. DOI: 10.21427/D7RC8V

8. Пантелеева Т.Л. К истории строительного образования: разработка учебных планов строительных училищ в начале XX века // Приволжский научный журнал. 2013. № 4 (28). С. 185-189.

9. Пантелеева Т.Л. История строительного образования: первые выпускники московских строительных училищ // Строительство: наука и образование. 2015. № 3. С. 5.

10. Шаламова Е.А. Эволюция концепции инженерно-строительного образования в России в контексте международного исторического опыта // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Строительство и архитектура. 2016. Т. 7. № 3. С. 66-77. DOI: 10.15593/2224-9826/2016.3.07

11. Афанасьев Д.В., Грызлов В.С. Компетентностный подход и кредитно-модульная система обучения // Высшее образование в России. 2013. № 6. С. 11-18.

12. Сакмарова Л.А. Деятельностно-компетентностный подход в условиях перехода на многоуровневую систему подготовки выпускников профиля «Проектирование зданий» // Вестник Чувашского университета. 2010. № 4. С.171-175.

13. Акулова И.И., Славчева Г.С. Обновление образовательных программ магистратуры по направлению «строительство» с учетом потребностей строительной отрасли // Высшее образование сегодня. 2020. № 6. С. 31-36. DOI: 10.25586/RNU.HET.20.06.P.31

14. Курбатова Л.Н., Белозерова Т.А. Мнение руководителей предприятий о профессионально-деловых качествах выпускников // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Социально-экономические науки. 2017. № 4. С. 104-113. DOI: 10.15593/2224-9354/2017.4.9

15. Огородова Л.М., Кресс В.М., Похолков Ю.П. Инженерное образование и инженерное дело в России: проблемы и решения // Инженерное образование. 2012. № 11. С. 18-23. URL: http://aeer.ru/files/io/m11/art_3.pdf

16. Глушко И.В. Проблема качества высшего образования в оценках работодателей как потребителей образовательных услуг // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2019. № 9. С. 13-23. URL: http://e-koncept.ru/2019/191058.htm DOI: DOI: 10.24411/2304-120X-2019-11058

17. Козина И.Ю. Проблемы строительного образования: по материалам социологического опроса // Социодинамика. 2015. № 10. С. 58-68. DOI: 10.7256/2409-7144.2015.10.1634

18. Микиденко Н.Л., Сторожева С.П., Харламов А.В. Особенности реализации компетентностной модели высшего инженерного образования в условиях современного рынка труда // Science for Education Today. 2019. Т. 9. № 3. С. 169-184. DOI: 10.15293/2658-6762.1903.10

19. Петрова Е.А. К вопросу повышения качества обучения студентов в высших учебных заведениях // Вестник МГСУ. 2011. № 1-1. С. 161-165.

20. Борковская В.Г., Ковалев А.С. Балльно-рейтинговая система оценки студентов как инструмент повышения качества высшего образования // Строительство: наука и образование. 2020. Т. 10. № 1. С. 7. DOI: 10.22227/2305-5502.2020.1.7

21. Саинов М.П. Принципы и проблемы разработки профессиональных компетенций выпускников образовательных программ высшего образования на основе профессиональных стандартов // Тенденции развития науки и образования. 2018. № 36-3. С. 40-42. DOI: 10.18411/lj-31-03-2018-50

22. Приходько А.Н. Анализ регламентирующей документации в области предоставления образовательных услуг ВПО для подготовки кадров строительной отрасли // Современные проблемы науки и образования. 2012. № 4. С. 160.


Review

For citations:


Sainov M.P. Transformation of higher education in civil engineering and quality of training of graduates. Construction: Science and Education. 2020;10(2):7. (In Russ.) https://doi.org/10.22227/2305-5502.2020.2.7

Views: 186


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2305-5502 (Online)