Problem vision as an element of methodological culture of a researching teacher
https://doi.org/10.22227/2305-5502.2020.3.5
Abstract
Introduction.
Training highly qualified personnel has long been in the focus of attention of research and teaching communities. Building methodological culture among postgraduate students, or future researching teachers, is one of their important tasks. The purpose of this study is to identify the presence of methodological culture among first-year postgraduates. Methodological culture is the ability to identify problems of higher education science.
Materials and methods.
Didactic testing and observation were used to perform the research. Problem ranking in higher education science made it possible to identify the priority areas for postgraduate students to solve professional and educational problems.
Results.
A range of problems, which are, in the opinion of postgraduate students, relevant to higher education science, was identified. Problem ranking was performed, and preferences of postgraduate students (choices that underlie solutions) were revealed: teacher’s professional skills, quality of education, career guidance, choosing a career, and personal development of students. The analysis of problems can serve as the basis for enhancing the system of training highly qualified personnel.
Conclusions.
Some of the problems represented organizational difficulties which were subjective by nature. The problems were relevant for postgraduate students only, they had nothing to do with research. However, the emphasis on the above-mentioned difficulties revealed insufficient psychological and pedagogical training of future researching teachers, and it can be explained by their professional focus on civil engineering. Their training can be improved by updating the content of academic disciplines, included into principal professional education programs, and launching special courses compiled at the request of postgraduate students to satisfy their educational needs. It is noteworthy that individualization of training and tutoring, which are relevant both for postgraduate students and the education science, needs the efforts of the faculty, the university management team, and researchers in charge of new education practices.
About the Authors
Elena V. BerezhnovaRussian Federation
Anastasia I. Magina
Russian Federation
References
1. Розин В.М. Социальное действие и знание в условиях сложности и частичной неопределенности // Вопросы философии. 2019. № 10. С. 46-54. DOI: 10.31857/S004287440007161-2
2. Кравченко С.А. К обоснованию гуманистической теории сложности общества // Вестник МГИМО-Университета. 2013. № 1 (28). С. 180-184. URL: https://vestnik.mgimo.ru/jour/article/view/1538?locale=ru_RU#
3. Микешина Л.А. Современные тенденции развития социально-гуманитарных наук в контексте междисциплинарности // Научный результат. Социальные и гуманитарные исследования. 2017. Т. 3. № 1. С. 4-10. DOI: 10.18413/2408-932X-2017-3-1-4-10
4. Александрова Е.А., Асадуллин Р.М., Бережнова Е.В., Богуславский М.В., Бобрышов С.В. и др. Методология педагогики / под общ. ред. В.Г. Рындак. М. : ИНФРА-М, 2018. 296 с. DOI: 10.12737/monography_594a85bac8dd55.84618831
5. Марджинсон С. Российские наука и высшее образование в условиях глобализации // Вопросы образования. 2014. № 4. С. 8-35. DOI: 10.17323/1814-9545-2014-4-8-35
6. Пружинин Б.И. Наука как профессия и как феномен культуры // Вопросы философии. 2019. № 8. С. 5-9. DOI: 10.31857/S004287440006023-0
7. Микешина Л.А. Эпистемология в России: ее становление в контексте гуманитарных и социальных наук // Эпистемология и философия науки. 2019. Т. 56. № 1. С. 8-22. DOI: 10.5840/eps20195611
8. Лекторский В.А., Аршинов В.И., Кузнецов В.Ю., Пружинин Б.И. Постнеклассическая наука и социокультурный контекст // Вестник Российской академии наук. 2016. Т. 86. № 8. С. 745-753. DOI: 10.7868/S0869587316080077
9. Бережнова Е.В. Решение проблемных задач как восхождение к вершинам педагогического мастерства // Непрерывное образование в Высшей школе педагогики / под общ. ред. Г.Н. Скударевой. Орехово-Зуево : ГГТУ, 2020. С. 89-99.
10. Краевский В.В., Бережнова Е.В. Методология педагогики: новый этап. М. : Академия, 2008. 400 с. URL: https://www.academia-moscow.ru/ftp_share/_books/fragments/fragment_6813.pdf
11. Университеты в эпоху больших вызовов (ХI съезд Российского Союза ректоров) // Высшее образование в России. 2018. T. 27. № 5. С. 165-168. URL: https://vovr.elpub.ru/jour/article/view/1380/1138
12. Рыбаков Н.В. Современная модель российской аспирантуры: пилотное исследование первого выпуска // Высшее образование в России. 2018. № 7. С. 86-95. DOI: 10.31992/0869-3617-2018-27-7-86-95
13. Караваева Е.В., Воробьева О.В., Тышкевич В.П. О разработке модели формирования исследовательских компетенций выпускников программ высшего образования // Высшее образование в России. 2018. Т. 27. № 4. С. 33-47. URL: https://vovr.elpub.ru/jour/article/view/1342
14. Воробьева О.В., Телешова И.Г. Научно-исследовательский вид деятельности в европейской системе квалификаций: опыт и проблемы // Высшее образование в России. 2018. Т. 27. № 5. С. 74-86. URL: https://vovr.elpub.ru/jour/article/view/1368
15. Клягин А.В., Абалмасова Е.С., Гарев К.В., Груздев И.А., Егоров А.А. и др. Шторм первых недель: как высшее образование шагнуло в реальность пандемии. М. : НИУ ВШЭ, 2020. 112 с. URL: https://publications.hse.ru/books/368821814
16. Кочухова Е.С. Академическая профессия глазами преподавателя // Вопросы образования. 2020. № 2. С. 278-302. URL: https://vo.hse.ru/data/2020/06/17/1607978500/Kochukhova.pdf
17. Шапошникова Н.Ю. Индивидуальные образовательные траектории в вузах России и Великобритании: теоретические аспекты // Вестник МГИМО-Университета. 2015. № 3 (42). С. 128-133. URL: https://vestnik.mgimo.ru/jour/article/view/360
18. Шапошникова Н.Ю. Планирование индивидуального развития студентов Великобритании: модели реализации // Высшее образование в России. 2020. Т. 29. № 4. С. 146-154. DOI: 10.31992/0869-3617-2020-29-4-146-154
19. Курденкова О.П. Стратегии непрерывного образования российских студентов: варианты построения // Отечественная и зарубежная педагогика. 2015. № 5 (26). С. 156-164. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/strategii-nepreryvnogo-obrazovaniya-rossiyskih-studentov-varianty-postroeniya
20. Бекова С.К. Академическое самоубийство: сценарии отсева в российской аспирантуре // Вопросы образования. 2020. № 2. С. 83-109. DOI: 10.17323/1814-9545-2020-2-83-109
Review
For citations:
Berezhnova E.V., Magina A.I. Problem vision as an element of methodological culture of a researching teacher. Construction: Science and Education. 2020;10(3):68-78. (In Russ.) https://doi.org/10.22227/2305-5502.2020.3.5