Preview

Construction: Science and Education

Advanced search

Current trends in the architectural design of inclusive schools

https://doi.org/10.22227/2305-5502.2021.3.2

Abstract

Introduction.

The co-authors address current trends in the architectural design of inclusive schools. Their mission is to maximize the social involvement and integration of disabled children into groups of kids. The purpose of this research is to identify guidelines for designing inclusive schools and to make recommendations for the design of inclusive schools that conduct adaptation events.

Materials and methods.

The co-authors have used methods of comparative analysis and synthesis of foreign and Russian research, literary and design materials; findings of sociological surveys; a multidisciplinary approach that encompasses medicine, social science, and legal norms, that influence the guidelines for designing inclusive schools.

Results.

The research is focused on developing guidelines for designing inclusive schools and recommendations on the design of inclusive schools whose administration conducts adaptation events for children with minor disabilities and a normal level of intelligence, the vision acuity of, at least, 0.4 diopters, the hearing impairment of 26 to 40 dB, minor muscle-skeleton disorders, including wheelchair users, capable of getting around on their own. These results may be taken advantage of by architects, designing inclusive schools; they can also be taught at universities of architecture.

Conclusions.

The co-authors make recommendations for the design of inclusive schools designated for particular categories of disabled persons. The analysis of problems in the context of architectural and space-planning design of inclusive school buildings will allow to improve their structure and study their typology with a view to further development. The development of inclusive education, which is also regarded from the standpoint of architectural and space-planning design, draws human attention to the problem of responsibility for disabled children that must be be assumed by the society and the state.

About the Authors

Asmik R. Klochko
Moscow State University of Civil Engineering (National Research University) (MGSU)
Russian Federation


Polina A. Topaeva
Moscow State University of Civil Engineering (National Research University) (MGSU)
Russian Federation


References

1. Клочко А.Р., Коровина Е.И. Развитие архитектуры школьных зданий в России и в мире // Архитектура и современные информационные технологии. 2017. № 2 (39). С. 98-113.

2. Гвоздикова Т.А. Современные тенденции в образовании и архитектура современной школы // Вестник современных исследований. 2018. № 12.15 (27). С. 79-82.

3. Горюнова Л.В., Хамзах А.С.Х. Общие факторы, влияющие на процессы формирования и реализации инклюзивного образования // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 69-4. С. 66-70.

4. Лопатина В.И. Инклюзивное образование: широкие аспекты // Инклюзивное образование. Вып. 1. М. : Центр «Школьная книга», 2010.

5. Гнездилова С.А., Митрошина Д.Н. Формирование здоровьесберегающей среды в профессиональном инклюзивном образовании // Альманах научных работ молодых ученых Университета ИТМО : мат. XLVI науч. и учебно-метод. конф. 2017. С. 52-55.

6. Иршидат Мажди Сами. Формирование системы зданий общеобразовательных школ в Иордании с учетом обучения детей с физическими недостатками : дис.. канд. архитектуры. М., 2004. 22 с.

7. Ярая Т.А., Рокотянская Л.О., Бородина А.В. Социально-педагогическое сопровождение образовательного процесса обучающихся с инвалидностью и ограниченными возможностями здоровья // Специальное образование : мат. XIII Междунар. науч.-практ. конф. 2017. С. 227-230.

8. Grunt E.V. Russian school teachers’ attitude towards inclusive education: regional aspect // 4th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM2017. 2017. Pp. 645-652. DOI: 10.5593/sgemsocial2017/33/s12.084

9. Miqayelyan N.A. Dadivank as an example of formation and development of Artsakh school of architecture // Bulletin of High Technology. 2019. No. 3(10). Pp. 87-91.

10. Малиновская Е.Г. Молодые национальные школы ХХ века - социокультурные и профессиональные парадигмы формирования архитектуры столиц // Academia. Архитектура и строительство. 2020. № 2. С. 61-75. DOI: 10.22337/2077-9038-2020-2-61-75

11. Буйлова Л.Н. Педагогические технологии в дополнительном образовании детей: теория и опыт. М. , 2002. 69 с.

12. Тица Л. Архитектура школ - устремленность в будущее // Архитектура и строительство России. 2019. № 2 (230). С. 86-91.

13. Емельянов В.Э., Иванова О.А. Особенности архитектуры современных школ // Архитектура и архитектурная среда: вопросы исторического и современного развития : мат. Междунар. науч.-практ. конф. 2017. С. 62-67.

14. Ангелимова М.А. Проект Идеальная школа. М. : Издательские решения, 2014. 10 с.

15. Зорин К.Л. Школа МЕТІ как пример современной экологической архитектуры // Мастер-класс. 2017. № 10. С. 42-45.

16. Перькова М.В. Особенности архитектурного образования в России и за рубежом: традиции и инновационное развитие // Архитектура и строительство России. 2020. № 1 (233). С. 4-7.

17. Григорьева А.В. Архитектура современной школы изобразительного искусства // Наука, образование и экспериментальное проектирование в МАрхИ: тезисы докладов. М. : Архитектура-С, 2014. С. 275-276.

18. Коровина Е.И., Пятницкая Т.А. Создание типовых школ нового образца с использованием модульного принципа проектирования // Сб. ст. междунар. исследовательской организации «Cognitio» по мат. ХVIII Междунар. науч.-практ. конф. «Актуальные проблемы науки ХХІ века». 2016. 144 с.

19. Баймуратова С.Х., Баймуратов Р.Ф. Современные тенденции в архитектуре школ // Инновационные технологии в промышленности: образование, наука и производство : сб. мат. Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием. 2016. С. 161-163.

20. Куваева Я.В. Архитектура школы будущего: среда обучения // Школьные технологии. 2011. № 4. С. 124-131.


Review

For citations:


Klochko A.R., Topaeva P.A. Current trends in the architectural design of inclusive schools. Construction: Science and Education. 2021;11(3):23-40. (In Russ.) https://doi.org/10.22227/2305-5502.2021.3.2

Views: 414


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2305-5502 (Online)