Preview

Construction: Science and Education

Advanced search

Student assessment as a tool to improve the quality of higher education

https://doi.org/10.22227/2305-5502.2020.1.7

Abstract

Introduction.

The main issue of the study is the problem of improving the quality of education. As part of the comprehensive and effective development of educational institutions of the Russian Federation, it is necessary to meet the requirements for providing new and innovative tools for quality control of education. One of these tools is the use of a score-rating system for assessing students of higher educational institutions. Purpose of research is to analyze and improve the existing methods of evaluation of students of higher educational institutions.

Materials and methods.

The comparative analysis of existing methods of assessment of students is applied. The main shortcomings of the traditional system of evaluation of students of higher educational institutions are determined by empirical method.

Results.

The new score-rating system for assessing students has been developed that meets modern standards of higher education in the Russian Federation and includes a multi-level system of criteria that take into account all stages of student-teacher interaction.

Conclusions.

The developed system of criteria can be applied to absolutely any discipline with any amount of load. But preferably with full-time or part-time education.

About the Authors

Victoria G. Borkovskaya
Plekhanov Russian University of Economics
Russian Federation


Artem S. Kovalev
Moscow State University of Civil Engineering (National Research University) (MGSU)
Russian Federation


References

1. Лаврентьева И.А. Использование балльно-рейтинговой системы для оценки знаний студентов первого курса ФНО // Ученые записки Казанского филиала Российского государственного университета правосудия. 2014. Т. 10. С. 258-261.

2. Darwin S. SpringerLink (Online service). Student Evaluation in Higher Education: Reconceptualising the Student Voice // Cham: Springer International Publishing. 2016. DOI: 10.1007/978-3-319-41893-3

3. Борковская В.Г. Экономика качества стандартизации и сертификации // Промышленное и гражданское строительство. 2011. № 4. С. 47-49.

4. Габдрахимова Л.А., Бухмин В.С., Балашова Е.Я., Соколова Е.А., Фатхуллова К.С. Балльно-рейтинговая система оценки знаний в контексте формирования единого пространства европейского высшего образования // Вестник Казанского энергетического университета. 2012. Т. 6. № 3. С. 139-145.

5. Федоров Р.Ю. Балльно-рейтинговая система как средство контроля качества профессиональной подготовки студентов // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2015. № 7-2. С. 116-119.

6. Borkovskaya V.G. Quality management system and risks in construction enterprises // Journal of CITICE. 2018. № 2 (15). P. 2.

7. Борковская В.Г., Глухова Е.О. Менеджмент и процессы стандартизации. Рекомендации по практическому внедрению стратегии TQM // Промышленное и гражданское строительство в современных условиях : сб. Междунар. науч.-техн. конф. студентов. М., 2012.

8. Борковская В.Г. Магистратура. Возможность применения смешанных форм обучения : монография. Высшая школа: Традиции и Инновации. Актуальные вопросы и задачи системы образования РФ. М. : RU Science, 2019. С. 76-77.

9. Ляпунцова Е.В., Белозерова Ю.М., Дроздова И.И., Борковская В.Г. Высшая школа: Традиции и Инновации. Актуальные вопросы и задачи системы образования РФ : монография. М. : RU Science, 2019. 296 с.

10. Опрятов В.И. Внедрение балльно-рейтинговой системы оценки знаний студентов в ФГБОУ ВПО «Орловский государственный университет» // Ученые записки Орловского государственного университета. 2012. № 5. С. 457-459.

11. Hafner J., Hafner P. Quantitative analysis of the rubric as an assessment tool: an empirical study of student peer-group rating // International journal of science education. 2003. Vol. 25. Issue 12. Pp. 1509-1528. DOI: 10.1080/0950069022000038268

12. Cheng Y., Jiang H. Instant messenger-based online discourse platform and its impacts on students' academic performances: An exploratory study in art and design education // Computers & Education. 2015. Vol. 88. Pp. 315-326. DOI: 10.1016/j.compedu.2015.07.007

13. Девятова И.Е. Из опыта внедрения рейтинговой системы оценки успеваемости студентов // Вестник Южно-Уральского профессионального института. 2012. № 2 (8). С. 47-58.

14. Sa B., Ezenwaka C., Singh K., Vuma S., Majumder M. Tutor assessment of PBL process: does tutor variability affect objectivity and reliability? // BMC medical education. 2019. Vol. 19. Issue 1. Pp. 76-80.DOI: 10.1186/s12909-019-1508-z

15. Igtisamova G., Nosirov D. Score-rating system influence on the formation of general professional competence of students in technical universities // SHS Web of Conferences. 2019. Vol. 69. Pp. 51-55. DOI: 10.1051/shsconf/20196900051

16. Тарасенко О.В., Димиденок Ж.А. Балльно-рейтинговая система оценивания знаний студентов в условиях аграрного вуза // Молодой ученый. 2014. № 1. С. 579-581. URL: https://moluch.ru/archive/60/8718/ (дата обращения: 07.03.2020).

17. Пикало И.А., Анкудинов А.С., Мельников В.А., Акудович Н.В. Балльно-рейтинговая система оценки студентов: Прошлое, настоящее, перспективы // Система менеджмента качества: Опыт и перспективы. 2018. № 7. С. 40-43.

18. Borkovskaya V.G. Post bifurcations of the concept of the sustainable development in construction business and education // Advanced Materials Research. 2013. Vol. 860-863. Pр. 3009-3012. DOI: 10.4028/www.scientific.net/AMR.860-863.3009

19. Legree P.J., Psotka J., Robbins J., Roberts R.D., Putka D.J., Mullins H.M. Profile Similarity Metrics as an Alternate Framework to Score Rating-Based Tests: MSCEIT Reanalyses // Intelligence. 2014. Vol. 47. Pр. 159-174. DOI: 10.1016/j.intell.2014.09.005

20. Pavlov V.I., Aleshkina O.Yu. Applied physical education and search of innovative forms of teaching students // Saratov State Medical University. 2015. Vol. 11. Issue 4. Pp. 600-604.

21. Ransom D.M., Burns A.R., Youngstrom E.A., Vaughan C.G., Sady M.D., Gioia G.A. Applying an Evidence-Based Assessment Model to Identify Students at Risk for Perceived Academic Problems following Concussion // Journal of the International Neuropsychological Society. 2016. Vol. 22. Issue 10. Pp. 1038-1049. DOI: 10.1017/s1355617716000916

22. Brabeck M.M., Dwyer C.A., Geisinger K.F., Marx R.W., Noell G.H., Pianta R.C. et al. Assessing the Assessments of Teacher Preparation // Theory Into Practice. 2016. Vol. 55. Issue 2. Pp. 160-167. DOI: 10.1080/00405841.2015.1036667


Review

For citations:


Borkovskaya V.G., Kovalev A.S. Student assessment as a tool to improve the quality of higher education. Construction: Science and Education. 2020;10(1):7. (In Russ.) https://doi.org/10.22227/2305-5502.2020.1.7

Views: 210


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2305-5502 (Online)