Preview

Construction: Science and Education

Advanced search

A methodology for evaluating student learning outcomes

https://doi.org/10.22227/2305-5502.2021.1.7

Abstract

Introduction.

Currently, there is no uniform methodology for assessing student competencies and learning outcomes in Russia. Educational organizations develop these methodologies independently. There are no uniform grade allocation criteria, and there is confusion about the concepts of “indicators” and “evaluation criteria” that challenges the assessment of the quality of educational activities and triggers complaints about biased assessments. In this regard, there is a need to set reasonable rules for evaluating learning outcomes.

Materials and methods.

The author made a contribution in the development of a methodology for evaluating learning outcomes at NRU MGSU. A comparative analysis of the assessment methods described in the publications made by different authors was carried out to identify the strengths and weaknesses of this methodology. The proposed methodology is compared with Bloom’s taxonomy.

Results.

The analysis has shown that currently used assessment methods are far from being perfect, and a number of problems of their development have been identified. Principles of selecting indicators and evaluation criteria are proposed on the basis of the analysis performed by the author. It is advisable to use such learning outcomes, as knowledge and skills, as assessment indicators. A system of knowledge and skills assessment criteria characterizing their amount and quality is proposed.

Conclusions.

The proposed assessment method has advantages and disadvantages. Its advantages include clarity and flexibility of the criteria that ensure a comprehensive assessment of knowledge and skills. The disadvantages of the methodology are the complexity of the criterial system and disregard for any personal features of a student in the process of evaluation.

About the Author

Mikhail P. Sainov
Moscow State University of Civil Engineering (National Research University) (MGSU)
Russian Federation


References

1. Ramlawati, Anwar M., Yunus S.R., Nuswowati M. Analysis of students’ competence in chemistry cognitive test construction based on revised bloom’s taxonomy // Journal of Physics: Conference Series. 2020. Vol. 1567. P. 042006. DOI: 10.1088/1742-6596/1567/4/042006

2. Wang J., Wei W., Ding L., Li J. Method for analyzing the knowledge collaboration effect of R&D project teams based on Bloom’s taxonomy // Computers & Industrial Engineering. 2017. Vol. 103. Pp. 158-167. DOI: 10.1016/j.cie.2016.11.010

3. Nurlailiyah A., Deta U.A., Ain T.N., Haq M.S., Lestari N.A., Yantidewi M. Analysis of High School Physics National Examination questions based on Bloom Taxonomy and National Examination Question Standard in 2017/2018 // Journal of Physics: Conference Series. 2019. Vol. 1171. P. 012041. DOI: 10.1088/1742-6596/1171/1/012041

4. Hains D., Fridley K., Nolen L., Barry B. Revising the civil engineering body of knowledge (BOK): The application of the cognitive domain of Bloom’s Taxonomy // 2018 ASEE Annual Conference & Exposition Proceedings. 2018. DOI: 10.18260/1-2--30939

5. LeGrow M. Prior learning assessment corner: Using Bloom’s taxonomy to help define college-level knowledge // The Journal of Continuing Higher Education. 2001. Vol. 49. Issue 1. Pp. 47-50. DOI: 10.1080/07377366.2001.10400424

6. Алтухов А.И., Головина В.В., Калинин В.Н. Формирование и критерии оценивания компетенций в цикле математических и естественно-научных дисциплин // Труды Военно-космической академии имени А.Ф. Можайского. 2014. № 642. С. 210-215.

7. Берсенева О.В. Критериальная модель и уровни сформированности исследовательских компетенций будущих учителей математики // Интернет-журнал «Науковедение». 2015. Т. 7. № 5. С. 174. DOI: 10.15862/24PVN515

8. Yarullin I.F., Bushmeleva N.A., Tsyrkun I.I. The research competence development of students trained in mathematical direction // International Electronic Journal of Mathematics Education. 2015. Vol. 10. Issue 3. Pp. 137-146. DOI: 10.12973/mathedu.2015.109a

9. Prosekov A.Yu., Morozova I.S., Filatova E.V. A case study of developing research competency in university students // European Journal of Contemporary Education. 2020. Vol. 9. Issue 3. DOI: 10.13187/ejced.2020.3.592

10. Якушин А.В., Пономарев А.А. Оценка сформированности компетентности студентов педагогического вуза в области информационно-коммуникационных технологий // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 6. С. 372

11. Ярославцева Н.В., Беляков А.А., Тухватуллин Б.Т., Кодоева А.Ч., Нигаматулин В.Р., Левченко Д.В. и др. Когнитивная технология обучения: сущность, эффективность и результативность // Перспективы науки и образования. 2020. № 1 (43). С. 10-23. DOI: 10.32744/pse.2020.1.1

12. Карабанов Р.М. Формирование показателей и критериев оценивания компетенций при подготовке специалистов подразделений охраны и режима УИС // Вопросы современной науки и практики. 2020. № 1 (2). С. 95-99.

13. Поддубная Т.Н., Кружков Д.А., Демидова Л.И., Ползикова Е.В., Заднепровская Е.Л. Проектирование фондов оценочных средств как условие реализации ФГОС ВО // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2019. № 1. С. 104-113. DOI: 10.24411/2078-1024-2019-11010

14. Титова Е.А. К вопросу о показателях и критериях оценивания компетенций на различных этапах их формирования // Вестник учебного отдела Барнаульского юридического института МВД России. 2017. № 29. С. 21-26.

15. Бессмельцева Е.С., Павлова Н.Г. Комплексная система критериев оценивания сформированности иноязычной коммуникативной компетенции студентов-менеджеров (на примере немецкого языка) // Вопросы методики преподавания в вузе. 2018. Т. 7. № 24. С. 38-45. DOI: 10.18720/HUM/ISSN2227-8591.24.4

16. Тюрина Т.Э. Совершенствование системы критериев оценивания профессиональных компетенций выпускников программы бакалавриата по направлению подготовки «Экономика» // Актуальные проблемы совершенствования высшего образования : мат. XIII научно-метод. конф. с междунар. участием. Ярославский государственный университет им. П.Г. Демидова, 2018. С. 161-162.

17. Жигжитова Б.Н. Показатели и критерии оценивания компетенций на этапе изучения дисциплины «Земельное право» по направлению подготовки бакалавров 21.03.02 «Землеустройство и кадастры» // Новые образовательные технологии, методы обучения и воспитания : мат. Междунар. научно-метод. конф. 2019. С. 37-42.

18. Азизова И.Ю. Критерии и показатели результатов оценивания методической подготовки студентов-биологов на основе гуманитаризации и технологизации педагогического образования // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2015. № 1 (96). С. 62-72.

19. Шипилина Л.А., Старовойтова Ж.А. Проектирование критериев оценивания компетенций будущих педагогов профессионального обучения на государственном экзамене // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. 2015. № 1 (5). С. 112-116.

20. Саинов М.П. Принципы методики выставления оценок на итоговой аттестации в форме защиты выпускной квалификационной работы // Тенденции развития науки и образования. 2018. № 34-2. С. 37-39. DOI: 10.18411/lj-31-01-2018-25


Review

For citations:


Sainov M.P. A methodology for evaluating student learning outcomes. Construction: Science and Education. 2021;11(1):85-103. (In Russ.) https://doi.org/10.22227/2305-5502.2021.1.7

Views: 207


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2305-5502 (Online)